maandag 4 mei 2015

Wat verborgen is

Wat verborgen is (Det fördolda)
Zakelijke informatie:
Schrijvers: Hjorth Rosenfeldt --> Michael Hjorth(Visby, 1963) en Hans Rosenfeldt (Borås, 1964)
Vertaling: Geri de Boer
Oorspronkelijke uitgever: Norstedts (Zweden)
Uitgever: Cargo
Serie: Bergmankronieken (Wat verborgen is: deel 1)
Genre: Fictieve thriller
Bladzijden: 474
http://www.hebban.nl/boeken/wat-verborgen-is-hjorth-rosenfeldt & achterkant van het boek

Schrijvers:
Michael Hjorth: Michael Hjorth is geboren op 13 mei 1963 in Visby, Zweden. Hij is een schrijver en filmproducent. Hij heeft meerdere scripten geschreven voor films en series. (http://www.imdb.com/name/nm0387122/)
Hans Rosenfeldt: Hans Rosenfeldt is geboren in 1964 in Borås, Zweden. Voordat hij boeken schreef, was hij een acteur. Hij zou eigenlijk in een serie komen te spelen (The Bridge), maar uiteindelijk ging hij het script van de serie schrijven.
 (http://www.film1.nl/blog/20985-Interview-Hans-Rosenfeldt-over-zijn-misdaadserie-The-Bridge.html & http://www.imdb.com/name/nm0742577/bio?ref_=nm_ov_bio_sm )

Goede samenvatting:
http://www.8weekly.nl/artikel/9151/hjorth-rosenfeldt-vert-geri-de-boer-wat-verborgen-is-zweeds-succes.html
2 recensies (hiervan kon ik geen recensies vinden op serieuze bladen dus ik heb m'n best gedaan om de beste recensies eruit te halen):

ELBERT1958: Het boek van het schrijversduo Hjordt en Rosenfeldt begint zoals de meeste thrillers, veel aftasten, vertrouwd worden met de personen die zich met de zaak bemoeien en dan begint het echte onderzoek naar de in een ven doodgevonden jongen, Roger genaamd. Hoewel het een beetje onduidelijk blijft waarom Sebastian Bergman (toevalligerwijs in de buurt om het huis van zijn ouders te verkopen) tot het onderzoek is toegelaten, (hij stond al bekend als een cynische arrogante kwal die zijn meeste ex-collega's tot razernij dreef), is dit toch wel de beste zet van het schrijversduo. Hij houdt de boel scherp ook voor de lezers, gaandeweg wordt het boek beter en ontstijgt het de meeste doorsnee thrillers, en vooral het laatste gedeelte, waarin de lezers heen en weer worden geslingerd in hun gedachtengangen, is erg goed opgebouwd. Het laatste slot van het boek waarin de zaak opgelost is en waarin Bergman nog wat moet uitzoeken (hij had zich bij de situatie neer moeten leggen) vond ik het minste van het boek, ze hadden beter 20 bladzijden eerder op kunnen houden met schrijven, dat was beter voor de geloofwaardigheid, maar dat is het enige minpunt van het boek. In recensies wordt het schrijversduo vergeleken met Stieg Larsson en Henning Mankell, nou dat niveau haalt het bij lange na niet, maar omdat ik het toch met veel plezier heb gelezen toch 4 duimpjes

JE.REMMERSWAAL: Na het lumiere crimefestival met daarin een interview met Michael Hjordt en Hans Rosenfeldt realiseerde ik me dat ik nog een boek van hun had liggen om te lezen. Geinspireerd door de goed series van hun hand, ben ik het boek gaan lezen. Het is echt een heerlijke thriller, een dikke pil. Hun eerst "echte boek" met Sebastian Bergman in de hoofdrol. Hij assisteert in een moordonderzoek van de Nationale Recherche, zijn vroegere werkgever. Sebastian is een psycholoog, die voorheen daderprofielen schreeft, door vele gebeurtenissen in zijn leven is Sebastian een tijd lang niet aan het werk geweest. Het is echt een thriller die je meesleurt vanaf het eerste moment, de spanning zit vanaf het begin in het boek. Af en toe verrassende wendingen met de duidelijk beschreven karakter. Vooral Sebastian Bergman breekt de stringente structuur tijdens het moordonderzoek. Ook de locale politierechercheur Haraldsson brengt je af en toe aan het lachen. Eindelijk weer eens een heerlijk dikke pil, die nog wel dikker had mogen zijn. Ik kijk uit naar het volgende boek van Hjorth Rosenfeldt. Naast het produceren van series hebben ze een perfect eerste boek afgeleverd, welke maar meer smaakt, dus kom maar op het volgende boek. Het enige puntje van kritiek, het "bijverhaal" van Sebastian naast het moordonderzoek heeft wel een heel verrassende en in mijn ogen iets te toevallige uitkomst..
http://dizzie.nl/boek/wat-verborgen-is-9789023457459 (Hier staan beide recensies op)

Eigen recensie:
Ik begon met het boek te lezen en 10 minuten later had ik nog steeds niet uitgevonden hoe ik de naam Västerås moest uitspreken. Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar dat is eigenlijk het een van de weinige vervelende dingen dat ik kan bedenken aan het boek. Er waren wel veel karakters die allemaal belangrijk waren, waarvan ik de meeste door elkaar haalde. Op een gegeven moment ben ik ze gaan opschrijven anders kon ik het niet goed onthouden, het zijn namelijk niet de personages die je dagelijks tegenkomt. Allemaal een beetje eigenaardig, maar dat paste wel goed bij de verhaallijn. De plot twist op de laatste paar bladzijden is niet te evenaren, het is zo geweldig goed doordacht en ik had het nooit kunnen raden van te voren.
Kortom het is goed geschreven (of vertaald, net hoe je dat ook wil opvatten), ik wilde alleen maar door blijven lezen al gaat dat lastig als je maar een bepaalde tijd hebt om eraan te besteden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten